Amalan-amalan Kebaikan Di Luar Bulan Ramadhan.

Bulan Ramadhan bagi tahun ini baru sahaja berlalu. Semoga proses didikan yang dilalui pada bulan Ramadhan yang lepas mampu menjadikan kita manusia yang lebih tinggi iman dan taqwanya di sisi Allah swt Baca lagi »

Qurban, Misi Dakwah & Kemanusiaan di Selatan Sudan

QURBAN DI KAWASAN KRITIKAL ANCAMAN AQIDAH DAN KRISIS KEMANUSIAAN Oleh Imam Muda Fakhrul Assalamualaikum Wbt Alhamdulillah, selepas membuat kunjung hormat dan menerima pandangan dan nasihat dari kedutaan Malaysia di Khortum, Sudan. Hasrat Baca lagi »

Membuktikan Cinta Sebenar Kepada Rasulullah

Firman Allah swt : “Sesungguhnya pada diri Rasulallah terdapatnya contoh ikutan yang baik bagi sesiapa yang mengharapkan (keredhaan) daripada Allah swt dan kebaikan pada hari akhirat”. (Surah al-Ahzab:21). Dalam ayat ini Allah Baca lagi »

Sabar ujian tingkatkan keimanan

Sabar berasal daripada perkataan bahasa Arab yang bermaksud mengawal. Secara istilahnya pula sabar didefinisikan sebagai mengawal diri daripada melakukan sesuatu perkara. Contoh sifat sabar adalah ketikamana seseorang itu mengawal dirinya daripada melakukan Baca lagi »

Akhlak Mulia dalam Berfesyen

Bersama Muhammad Asyraf Berfesyen hendaklah mengikut syariat Sabda Nabi saw : ” Sesungguhnya aku diutuskan  untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak” (Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr dan dinilai sahih oleh al-Albani). Hadith ini menunjukkan kepada Baca lagi »

Keistimewaan hari Arafah

Oleh Muhammad Asyraf Perbanyakkan doa, zikir dan mohon keampunan pada hari Arafah Hari Arafah adalah hari perhimpunan umat Islam dari seluruh pelusuk dunia yang menunaikan ibadah haji. Mereka akan bergerak dan berkumpul Baca lagi »

 

Amalan-amalan Kebaikan Di Luar Bulan Ramadhan.

Bulan Ramadhan bagi tahun ini baru sahaja berlalu. Semoga proses didikan yang dilalui pada bulan Ramadhan yang lepas mampu menjadikan kita manusia yang lebih tinggi iman dan taqwanya di sisi Allah swt berbanding sebelumnya. Amat rugi jika proses didikan hati dan juga ruh yang dilalui itu tidak mampu memberi kesan ke dalam jiwa dan sanubari  manusia. Lebih merugikan amalan puasa dan qiyam Ramadhan yang telah ditunaikan hanya memperolehi rasa penat dan dahaga semata-mata tanpa medapat rahmat dan pengampunan daripada Allah swt. Sabda Nabi saw : “Barangkali orang yang berpuasa itu tidak memperolehi sesuatu pun daripada puasanya kecuali lapar dan dahaga. Barangkali juga orang yang bangun solat malam itu tidak memperolehi sesuatu pun daripada qiyamnya kecuali rasa mengantuk.” (Hadith Riwayat Imam Ahmad).

Antara tanda-tanda sesuatu amalan dalam bulan Ramadhan itu diterima oleh Allah swt dan mendapat keberkatan-Nya ialah apabila amalan kebaikan tersebut masih berterusan dan dilaksanakan di luar daripada bulan Ramadhan. Adalah sesuatu yang menyedihkan apabila seseorang hamba Allah yang telah melalui didikan dalam bulan Ramadhan yang lalu tidak lagi meneruskan kerancakan amal ibadahnya di bulan-bulan lain. Sesungguhnya konsep perhambaan kepada Allah swt perlulah dilakukan secara konsisten dan juga berterusan tanpa terikat mengikut musim-musim tertentu sahaja. Janganlah seseorang manusia dianggap hamba Allah swt hanya pada bulan Ramadhan sahaja tetapi jadilah hamba Allah swt pada setiap masa dan ketika.

Pada bulan Ramadhan kita diwajibkan untuk berpuasa. Di luar bulan Ramadhan sewajarnya ibadah puasa ini perlulah terus dilaksanakan iaitu dengan melakukan puasa-puasa sunat. Bagi mereka yang mengharapkan rahmat dan ganjaran daripada Allah swt maka ibadah puasa sunat tidak boleh dipandang remeh. Antara puasa sunat yang besar nilainya bagi seseorang muslim ialah amalan puasa sunat enam hari di bulan Syawal. Dalam hal ini Nabi saw telah menerangkan ganjaranya dengan sabda Baginda: “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dan diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal maka ganjaran pahalanya sama seperti puasa selama setahun.”  (Hadith Riwayat Imam Muslim).

Sepanjang bulan Ramadhan yang lepas umat Islam telah menghidupkan malam-malamnya dengan ibadah solat sunat terawikh dan solat-solat sunat yang lain. Setelah keluar daripada bulan Ramadhan seseorang muslim itu perlu meneruskan serta memperbanyakkan ibadah-ibadah solat sunat tanpa mengabaikan ibadah solat-solat fardhu. Antara solat sunat yang dituntut ialah solat sunat tahajjdud iaitu solat pada tengah malam.

Sesungguhnya qiyamullail yang dilaksanakan secara berterusan mampu melatih jiwa seseorang muslim itu supaya lebih kental dan sabar dalam melakukan ketaatan kepada Allah. Malah Nabi saw tidak pernah meninggalkan ibadah solat malam secara sengaja. Nabi saw akan menghidupkan malam dengan ibadah solat tanpa mengira musim mahupun bulan yang tertentu. Firman Allah swt: “Wahai orang yang berselimut! Bangunlah kamu pada waktu malam kecuali sedikit daripadanya. (Atau) separuh malam mahupun kurang sedikit daripadanya.” (Surah al-Muzzammil: 1-3).

Kesabaran Nabi saw dalam melakukan ibadah solat sunat pada waktu malam ini jelas terserlah walaupun Baginda saw merupakan manusia yang maksum iaitu yang terlindung daripada dosa dan cela. Diriwayatkan bahawa Nabi saw sering kali menunaikan solat pada tengah malam sehingga bengkak kedua-dua belah kaki Baginda. Maka ‘Aisyah ra bertanya kepada Nabi saw mengapakah Baginda bersusah payah menunaikan solat sehingga sedemikian rupa sedangkan Baginda telah diampunkan dosa-dosa oleh Allah swt? Maka jawab Nabi saw: “Apakah tidak boleh untuk aku gemar menjadi hamba yang bersyukur.” (Hadith Riwayat al-Bukhari dalam Sahihnya).

Daripada hadith ini jelaslah bahawa Nabi saw tidak hanya sama sekali bersolat pada malam-malam Ramadhan sahaja tetapi Baginda meneruskannya di luar daripada malam-malam Ramadhan. Malah solat sunat witir bukanlah hanya sekadar dilakukan pada bulan Ramadhan tetapi turut sama dilakukankan oleh Baginda di setiap malam lain tanpa pernah sama sekali meninggalkannya.

Pada sepuluh malam terakhir Ramadhan Allah swt menyediakan malam-malam keampunan kepada para hamba-Nya. Malam-malam tersebut merupakan malam-malam yang paling mulia berbanding malam-malam lain. Walaupun begitu Allah swt menghadiahkannya sepuluh waktu siang yang mulia di luar daripada bulan Ramadhan  iaitu pada sepuluh awal Zulhijjah. Sabda Nabi saw: “Tidaklah sesuatu amalan soleh itu lebih disukai oleh Allah swt daripada hari-hari ini (sepuluh akhir Zulhijjah).” (Hadith Riwayat Abu Daud).

Umat Islam dianjurkan untuk membaca dan mentadabbur al-Quran sama ada pada bulan Ramadhan mahupun pada bulan-bulan lain. Amat menyedihkan apabila ada sesetengah individu yang mengenali dan membaca al-Quran hanya pada bulan Ramadhan. Perlulah disedari bahawa al-Quran adalah perlembagaan hidup bagi seluruh umat Islam. Malah membaca al-Quran hanya pada bulan Ramadhan memperlihatkan kelemahan iman apabila tiada penerusan dalam bulan-bulan lain. Walaupun seseorang itu membaca dan menghayati kandungan al-Quran di luar bulan Ramadhan secara sedikit demi sedikit namun ialah lebih bermakna daripada tergesa-gesa menghabiskan keseluruhan al-Quran tanpa memahaminya hanya pada bulan Ramadhan. Biarlah sesuatu amalan kebaikan dilakukan secara sedikit namun ianya perlulah berterusan. Sabda Nabhi saw: “Lakukanlah sesuatu amalan itu dengan kemampuan kamu, sesungguhnya sebaik-baik amalan adalah yang berterusan walaupun sedikit.” (Hadith Riwayat Ibn Majah dengan sanad yang sahih).

Begitulah juga dengan ibadah sedekah dan infaq di jalan Allah swt. Walaupun kita disunatkan untuk bersedekah pada bulan Ramadhan, namun sifat mulia dan terpuji ini perlulah diteruskan di luar daripada bulan Ramadhan. Bantulah saudara-saudara seagama dengan menghulurkan sumbangan ikhlas bagi meringankan beban dan kesusahan hidup mereka. Sesungguhnya orang-orang muslim itu hidup bersaudara ibarat anggota-anggota badan yang berada pada satu jasad. Maka berilah bantuan dalam apa jua bentuk kepada saudara-saudara seagama terutamanya mereka yang ditindas seperti di Palestin, Syiria, Myanmar dan sebagainya. Sesungguhnya terdapat keberkatan pada harta-harta yang kita infaqkan di atas jalan kebaikan. Satu sedekah yang diberikan di jalan Allah melahirkan tujuh ratus balasan ganjarannya di sisi Allah swt. Firman Allah swt: “Perumpamaan mereka yang mengeluarkan harta di jalan Allah seperti sebutir benih yang mengeluarkan tujuh tangkai dan setiap tangkainya mengandungi seratus biji, dan Allah melipat gandakan (rezeki-Nya) bagi sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dialah yang Maha Luas (rahmat kurniaan-Nya) lagi Maha Mengetahui. (Surah al-Baqarah: 261).

Sesungguhnya rahmat dan pengampunan Allah swt itu sentiasa terbuka bagi seluruh umat Islam. Pada bulan Ramadhan setiap hamba Allah mengharapkan rahmat dan pengampunan daripada-Nya melalui doa yang dipenuhi dengan seribu satu permintaan dan pengampunan. Namun rahmat dan pengampunan Allah swt tidak hanya ada pada bulan Ramadhan malah pada setiap ketika dalam kehidupan manusia. Jika doa seseorang muslim yang berpuasa pada bulan Ramadhan itu diterima permintaannya sehingga beliau berbuka namun permintaannya masih tetap dimakbulkan pada setiap hari di waktu yang cukup mustajab doa iaitu sepertiga malam yang terakhir. Sabda Nabi saw: “Sesungguhnya Allah swt itu turun ke langit dunia  pada sepertiga malam yang terakhir lantas bersabda: Sesiapa yang memohon kepada-Ku maka akan Aku berikan, sesiapa yang berdoa kepada-Ku maka akan Aku makbulkan dan sesiapa yang memohon keampunan dari-Ku maka akan Aku ampunkan.” (Hadith Muttafaqun ‘Alaih).

Kesimpulannya perjalanan ibadah dan amalan soleh tidak hanya berlaku hanya pada bulan Ramadhan yang telah kita lalui tetapi perlulah turut sama berterusan dan istiqamah (komited) di luar daripada bulan Ramadhan. Jadilah hamba Allah swt yang sentiasa ikhlas beribadah kepada-Nya tanpa mengira musim mahupun waktu yang tertentu.

Perkahwinan  antara berkorban dan terkorban

Gambar Hiasan

Gambar Hiasan

Intitusi perkahwinan adalah destinasi suci sebuah ikatan kekeluargaan dan simpulan kasih sayang dua hati. Ini cerita indahnya, ini madah kasihnya. Segala yang berkitar tentang perkahwinan sangat menjanjikan kebahagiaan. Sehinggakan seluruh kisah cinta samada novel atau drama menamatkan kisah mereka dengan penyudah bahagia melalui ikatan perkahwinan.

Seolah rumah tangga itu syurga selepas kematian zaman bujang dalam hayat kita. Hakikatnya rumah tangga adalah sebuah permulaan perjalanan jemaah kecil dalam lautan kehidupan. Ibarat sebuah sampan yang baru mengangkat sauhnya untuk menerjah lautan yang penuh misteri bernama kehidupan.  Hidup berumah tangga bukanlah boleh dibayangkan kehidupan penuh dengan kebahagiaan maksima atau setiap inci rumah itu tidak mungkin dipenuhi senyuman gembira. Ia tidak lain dan tidak bukan adunan asam garam kehidupan yang ada bahagia dan juga duka.

Membayangkan yang baik baik sahaja tidak ada salahnya bahkan itulah sebaiknya tetapi persediaan untuk menderita perlu juga disisip sebagai senjata yang berguna dalam pentas rumah tangga. Cuba kita bayangkan syaitan tidak akan bertenang sejak kita diijab kabulkan selagi mana kita tidak berpisah atau bertelagah. Kerana rumah tangga itu salah satu jalan membawa kita ke syurga. Sekiranya kita menempuh jalan syurga ini tanpa bekalan sewajarnya maka neraka perpecahan sangat hampir dengan kita. Keindahan kasih sayang akan dibakar api penyesalan dan juga dimusnahkan oleh ribut amarah.

Maka perbincangan kita kali ini membawa kepada persiapan kita dalam bentuk mengendurkan ketegangan yang telah saya bawakan. Bahana rumahtangga hanya dapat ditangani dengan dua ibadah hati yang utama iaitu sabar dan redha. Jika kita miliki dua senjata ini maka datanglah apa jua sergahan dari sudut atau arah mana sekalipun kita bersedia.  Perasaan ini akan timbul jika kita sentiasa merelakan diri kita untuk berkorban. Orang yang bersedia berkorban takkan terkorban. Kerana kita sentiasa memilih untuk meredhai. Ini bukan kedayusan atau kebaculan. Tetapi inilah keberanian. Kita berani untuk menerima kesukaan Allah dengan menolak perintah nafsu. Kita merdekakan jiwa kita untuk mengorbankan apa yang kita rasa baik kepada apa yang Allah kata baik.

Kita bersabar untuk tunduk pada Allah dalam berhadapan dengan kehendak kita. Itulah berkorban atau sebuah pengorbanan sejati. Dalam rumah tangga suami mencari syurga dengan cuba menjadi orang yang paling baik untuk ahli keluarganya kerana Rasulullah s.a.w bersabda “sebaik baik kamu adalah yang paling baik terhadap anak isterinya.” Baik di sini menurut pencirian syarak. Bukanlah baik ini beerti menjadi dayus atau pak turut. Baik bermaksud mesra, lemah lembut, mudah dalam urusan dan berakhlak mulia. Maka lelaki yang terlalu banyak tuntutan terhadap isterinya sebenarnya bukan sekadar membebankan isterinya tetapi juga menghampirkan mereka ke neraka.

Ini kerana wanita dalam pengorbanan mereka menggapai cinta suami sebenarnya adalah jihad mereka menggapai syurga masing-masing. Barangsiapa di antara wanita mati dalam keadaan suaminya redha padanya dan tidak melanggar hak Allah maka baginya syurga. Jika  suami membebani mereka maka mereka sedang diheret ke neraka sedangkan mereka sedang menelusuri jalan syurga. Kita perlu sabar dalam mengatur tuntutan jiwa dan perlu redha dengan keadaan pasangan masing masing.

Wanita juga mesti sedaya upaya memenuhi tuntutan suami dalam lingkungan batas yang Allah luluskan kerana para bidadari sentiasa mencemburui mereka dengan kebersamaan mereka di sisi suami mereka. Bidadari – bidadari ini akan mengutuk sekiranya wanita bersikap kasar dengan suaminya dengan berkata “celakalah kamu melayani buah hati kami seperti itu, kelak dia akan kembali ke sisi kami.”

Sekiranya wanita berkorban kehendak dan tuntutan nalurinya yang banyak maka pastilah ganjarannya banyak. Sedarlah kehendak ini adalah kantung yang takkan pernah penuh. Makin kita isi makin ia kosong. Perkara ini sangat susah kerana hasilnya sangat indah. Begitu juga apabila kita memasak atau menjahit. Yang mudah itu tidak selazat yang susah. Yang senang juga tidak secantik yang susah. Begitu juga rumahtangga pengorbanan yang besar akan menghasilkan kebahagiaan yang luar dugaan.

Kita lihat bagaimana seorang lelaki soleh yang berkorban selama tujuh tahun bekerja kerana termakan sebiji epal tanpa izin tuannya. Akhirnya diminta pula berkahwin dengan anak tuan kebun yang serba cacat. Buta, tuli dan bisu. Bagaimanapun setelah dia rela berkorban dia dikurniakan isteri yang cantik , solehah dan terpelihara. Sehingga dia tidak percaya apakah ini isterinya. Mereka juga dikurniakan anak soleh.

Manakala mereka yang merasakan diri mereka telah berkorban akan sentiasa berfikir mereka layak untuk mendapat lebih dari ini. Mereka rasa mereka terkorban dalam ikatan ini. Mereka rasa seolah olah jodoh mereka adalah orang lain. Mereka merasakan pasangan mereka ini membosankan, tidak sepadan dan bukan seperti yang diidamkan. Mereka ini sebenarnya benar benar mengurung jiwa mereka dalam kehampaan . Merobohkan perasaan optimis pada masa depan dan akhirnya mereka akan dihurungi syaitan dari segenap sudut. Seperti madu dihurung lebah.

Sikap yang bermula dari mainan perasaan ini akhirnya akan membuat rumah tangga hambar dan dalam masa yang sama pasangan kita dizalimi tanpa kita sedari. Ini tidak ubah kita sebenarnya bongkak dan tidak sedar diri. Jika kita merasakan pasangan kita buruk maka sebenarnya kita mengakui kita ini layak untuk yang buruk sahaja. Kerana Allah telah jelaskan “lelaki yang baik untuk wanita yang baik, begitu juga sebaliknya manakala lelaki yang buruk untuk wanita yang buruk begitu juga sebaliknya.” Maka apa yang kita lihat pada pasangan kita perlu kita ubah pada diri kita dahulu. Jika kita hanya memandang pasangan kita sebagai teman luaran maka sampai bilapun kita takkan menggapai kebahagiaan. Suami isteri ini adalah pasangan ruh dan jasad. Sebagaimana kita berada sebumbung di dunia ini begitulah kita akan kembali dipertemukan di akhirat.

Pemisah kita dan pasangan kita hanyalah ketaatan kepada Allah. Jika cinta bagaimanapun kita pada pasangan kita, kita takkan bersama sekiranya hubungan kita dengan Allah berbeza. Inilah yang terjadi pada pasangan Firaun dan Asiah serta Nabi Nuh dan Isterinya. Satu bersama ahli syurga dan satu lagi bersama ahli neraka.

Sebuah perkahwinan adalah bahtera yang melayari lautan kehidupan kita perlu memikirkan kebaikan bahtera itu melebihi kebaikan diri kita. Kerana sebaik manapun kita jika bahtera itu tenggelam kita akan menerima musibah yang tidak pernah kita bayangkan. Sekalipun kita seorang jaguh renang. Mungkin kita mampu berenang sendiri tetapi jiwa kita akan tetap tercalar dengan anak-anak yang hanyut pasangan yang tenggelam. Maka peliharalah jiwa bahtera itu nescaya secara tidak langsung anak anaknya masih dalam kawalan. Berkorbanlah dengan menolak kepentingan kita dan penuhilah keperluan keluarga kita. Insya Allah barakah Allah bersama kita.

Menjaga Hubungan Persaudaraan

Hubungan Silaturahim

Dalam al-Quran al-Karim Allah swt telah berfirman: “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara, maka perbaikilah (perhubungan) antara dua saudara kamu yang bertelagah. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah moga-moga kamu semua mendapat rahmat”. (Surah al-Hujurat: 10). Ayat ini menjelaskan kepada kita bahawa setiap muslim itu merupakan saudara kepada muslim yang lain. Maka kita dituntut untuk mengeratkan hubungan persaudaraan dan mengelakkan sebarang tindakan yang boleh mencetuskan provokasi dan perpecahan umat.

Sesungguhnya persaudaraan dalam Islam dibina atas dasar Iman kepada Allah swt. Sebagai hamba-hamba yang beriman kita perlu sedar bahawa  kita semua adalah bersaudara. Sabda Rasulullah saw: “Seseorang muslim  itu adalah saudara kepada muslim yang lain. Maka janganlah menzaliminya dan juga janganlah membiarkan dia dizalimi. Sesiapa yang menunaikan kehendak saudaranya maka sesungguhnya Allah akan menunaikan kehendaknya. Sesiapa yang membantu meringankan penderitaan saudaranya maka Allah swt meringankan penderitaan-penderitaannya. Sesiapa yang menutup (keaiban) seseorang muslim maka Allah akan menutup keaibannya di akhirat kelak”. (Hadith riwayat al-Bukhari).

Hadith ini menjelaskan kepada kita tentang ganjaran bagi mereka yang memelihara hubungan persaudaraan sesama muslim. Dengan menjaga hubungan persaudaraan ini Allah swt memelihara segala urusan kita sama ada di dunia mahupun di akhirat. Contohnya apabila kita membantu saudara kita dengan rasa ikhlas kerana Allah swt maka Allah akan menunaikan segala hajat yang kita pinta kepada-Nya. Begitulah juga kita disuruh agar membantu saudara kita dengan meringankan kesedihan mahupun penderitaannya kerana Allah akan meringankan segala penderitaan kita ketika bertemu-Nya di akhirat kelak. Daripada hadith ini juga kita diminta untuk menutup keaiban dan apa sahaja kecelaan yang terdapat pada manusia lain kerana apabila kita menutup keaiban mereka maka Allah akan menutup segala keaiban kita.

Persaudaraan dalam Islam perlu melalui tiga proses yang utama. Pertamanya ialah al-Ta’aruf iaitu proses perkenalan. Pada peringkat ini akan berlaku hubungan suai kenai seperti mengetahui nama, asal, tempat tinggal, perkerjaan dan sebagainya lagi yang perkaitan hanya dengan maklumat-maklumat peribadi. Setelah beberapa lama proses al-Ta’aruf itu berlaku maka ian akan sampai kepada proses kedua iaitu al-Tafahum iaitu proses untuk saling memahami antara sesama muslim. Pada waktu inilah kita akan mengenali rakan kita dengan lebih mendalam. Kita akan lebih faham tentang peribadi-peribadinya dengan lebih dekat. Hal ini termasuklah perkara-perkara yang disukai mahupun dibencinya. Setelah melalui proses al-Tafahum ini maka akan terbentuk pula proses yang ketiga iaitu al-Takaful atau al-Takamul iaitu proses lengkap melengkapi antara sesama muslim. Apabila sampai ke peringkat ini maka seseorang muslim itu akan cuba membantu dan melengkapi kehidupan sahabatnya yang lain. Malah kemungkinan akan sampai kepada peringkat al-Ithar iaitu mendahulukan saudara mahupun sahabatnya berbanding dirinya sendiri.

Apabila menyebut tentang persaudaraan sesama muslim maka ianya melibatkan hubungan kita bersama ahli keluarga mahupun masyarakat sekeliling. Persaudaraan paling utama yang perlu dititik beratkan ialah hubungan silatul rahim sesama ahli keluarga iaitu mereka yang ada hubungan kerabat.  Contoh yang paling utama ialah seseorang anak itu perlu menghormati kedua ibubapanya dengan mengikut segala perintah mereka berdua selagimana ianya tidak bertentangan dengan syara’. Begitulah juga dengan menjaga hubungan silatulrahim sesama ahli keluarga yang lain. Amat menyedihkan apabila ada dikalangan masyarakat kita yang tidak bertegur sapa sesama ahli keluarga malah ada yang sanggup memutuskan tali silatul rahim yang telah terjalin sejak sekian lama.

Sesungguhnya hubungan silatulrahim ini cukup besar dan utama di sisi Allah swt. Dalam sebuah hadith yang telah diriwayatkan oleh Aishah ra, Rasulullah saw telah bersabda: “Sesungguhnya hubungan silatul rahim itu akan tergantung dengan Arash. Dan dia berkata : “Sesiapa yang menyambungkan aku maka Allah akan turut menyambungkan ia”. (Hadith Muttafaq ‘Alaih). Pemahaman daripada hadith ini ialah sesiapa yang menjaga kukuh ikatan silatul rahim ini maka Allah swt akan menjaganya dan merahmati segala perjalanan hidupnya di dunia ini sehinggalah bertemu-Nya.

Dalam hadith yang lain Rasulullah saw turut bersabda: “ Sesiapa yang ingin supaya Allah membuka pintu rezeki baginya dan juga memanjangkan umurnya maka kukuhkanlah ikatan silatul rahim”. (Hadith riwayat al-Bukhari). Daripada hadith ini jelas menceritakan kepada kita bahawa sesiapa yang menjaga hubungan silatul rahim maka Allah swt akan memudahkan urusan kehidupannya dengan memurahkan rezeki kepada hamba-hambaNya dan juga pada masa yang sama Allah memanjangkan usianya bersama-sama nikmat-nikmat tersebut.

Di samping itu kita juga diwajibkan menjaga hubungan persaudaraan dengan manusia yang paling hampir dengan  kita iaitu jiran. Malah dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim, Rasulullah saw telah meletakkan kecintaan kepada jiran sebagai salah satu daripada ciri-ciri mereka yang beriman kepada Allah swt. Dalam hadith yang lain dengan riwayat yang sama Rasulullah saw telah menyatakan bahawa memuliakan jiran tetangga terdiri daripada sifat-sifat orang yang beriman.

Namun sesuatu yang amat menyedihkan apabila kemesraan sesama jiran tetangga ini dipandang remeh oleh masyarakat kita pada hari ini terutama di kawasan bandar. Malah ada di kalangan kita yang mungkin tidak selesa dengan kemesraan jiran walaupun hanya untuk bertegur sapa. Ingatlah bahawa jiran adalah insan yang paling hampir dengan kita. Tiada manusia lain yang lebih pantas untuk membantu kita di kala susah melainkan jiran yang berada di sebelah rumah kita. Maka muliakanlah jiran dan jangan sekali-kali menyakita hatinya kerana menyakiti hati jiran termasuk daripada dosa-dosa besar di sisi Allah swt.

Amal Ibadah Yang Diterima Oleh Allah swt

930-5

Manusia diciptakan oleh Allah swt di atas muka bumi ini dengan satu tujuan yang besar iaitu untuk tunduk patuh kepada segala perintah dan juga meninggalkan segala tegahan-Nya. Allah swt tidak menciptakan manusia secara sia-sia. Perkara ini bertepatan dengan firman-Nya: “Adakah kamu menjangka bahawa Kami menciptakan kamu secara sia-sia dan kamu tidak akan pulang kepada Kami?”. (Surah al-Mukminun: 117). Sesungguhnya kehidupan manusia yang berpaksikan perhambaan kepada Allah swt adalah kehidupan yang sempurna dan mulia. Kehidupan mereka berbeza dengan haiwan ternakan yang hanya hidup untuk memenuhi keperluan fizikal dan juga kepuasan nafsu semata-mata tanpa ada taklif iaitu tuntutan daripada Allah swt. Malah Allah swt menggambarkan manusia yang tidak mengikut perintah Allah swt ini sebagai lebih teruk daripada haiwan ternakan. Firman Allah swt: “Sesungguhnya Kami akan mencampakkan ke neraka Jahannam daripada kalangan jin dan manusia. Mereka mempunyai hati yang tidak mahu memahami, mempunyai mata yang tidak mahu melihat dan mempunyai telinga yang tidak mahu mendengar. Mereka ibarat haiwan-haiwan ternakan malah lebih sesat daripada itu dan merekalah orang-orang yang lupa”. (Surah al-A’raf: 179).

Dalam menentukan sesuatu amal ibadah itu diterima oleh Allah swt, terdapat 3 syarat utama yang perlu diambil perhatian. Tanpa ketiga-tiga syarat ini sesuatu amalan itu tidak dikira sebagai ibadah di hadapan Allah swt. Malah mungkin amalan tersebut akan membawa manusia kepada lembah dosa.

Syarat pertama dalam penerimaan sesuatu amal ibadah itu ialah seseorang itu mestilah muslim iaitu beragama Islam. Amalan kebaikan yang dilakukan oleh mereka yang bukannya beragama Islam tidak akan dikira sebagai amalan soleh di akhirat kelak. Amalan-amalan kebaikan tersebut akan tertolak di hadapan Allah swt. Perkara ini berdasarkan firman Allah swt: “Apabila kami dibawakan amalan-amalan yang telah mereka kerjakan (di dunia) maka Kami jadikannya ibarat debu-debu yang berterbangan”. (Surah al-Furqan: 23). Setiap amalan kebaikan yang dilakukan oleh mereka yang tidak beragama Islam hanya akan diberikan kebaikan oleh Allah swt di dunia sahaja dan di akhirat kelak adalah sebaliknya. Perkara ini berdasarkan sabda Baginda: “Sesungguhnya Allah swt tidak akan menzalimi seseorang mukmin yang melakukan kebaikan. Dia akan diberikan ganjaran di dunia dan mendapat pembalasan baik di akhirat. Manakala mereka yang tidak beragama Islam pula akan diberikan balasan kebaikan melalui amalan tadi hanya di dunia dan tidak akan diberi ganjaran terhadap amalan tersebut di akhirat kelak”. (Direkodkan oleh Imam Muslim dalam kitab Sahih beliau).

Mungkin timbul persoalan di benak fikiran kita, mengapakah mereka yang bukan beragama Islam tidak dikira amalan kebaikan tersebut sebagai ganjaran pahala di akhirat nanti? Malah mereka tidak pernah dilihat sama sekali melakukan kejahatan dan juga kerosakkan di atas muka bumi. Dalam hal ini kita perlu sedar bahawa dosa mereka yang tidak menyembah Allah itu adalah dosa yang paling besar dan tidak boleh dimaafkan oleh-Nya walaupun mereka melakukan kebaikan di atas muka bumi. Dosa tidak menyembah Allah dan juga dosa mensyirikkan-Nya adalah merupakan kemaksiatan terbesar berbanding dosa-dosa kemaksiatan yang kita sedia maklum seperti membunuh, berzina, minum arak, riba dan sebagainya. Hak perhambaan adalah hak mutlak bagi Allah tanpa sebarang bentuk penyekutuan kepada-Nya. Maka sesiapa yang menyembah selain Allah atau menyekutukan-Nya mereka adalah golongan yang tidak memberikan hak utama kepada Allah iaitu perhambaan dan tidak akan dinilai amalan kebaikan tersebut di akhirat walaupun mereka dikenali sebagai insan baik di mata manusia lain.

Syarat kedua dalam penerimaan sesuatu amal ibadah ialah niat ikhlas hanyasanya kerana Allah swt. Sesuatu amalan itu akan dikira ibadah jika ianya betul-betul dilakukan kerana Allah swt tanpa ada tujuan-tujuan yang lain. Dalam hal ini Allah swt telah berfirman: “Tidaklah mereka itu disuruh kecuali untuk beribadah kepada Allah swt dengan penuh keikhlasan”. (Surah al-Bayyinah: 5). Apabila seseorang itu melakukan amal ibadah atas niat selain Allah swt maka ianya boleh mengundang kepada dosa besar, malah kadang kala boleh membawa kepada mensyirikkan-Nya. Antara dosa besar dalam ibadah ialah riya’. Riya’ bermaksud melakukan sesuatu ibadah untuk mengharapkan pujian manusia daripada amalan tersebut. Malah sifat riya’ ini juga diketegorikan oleh para ulama’ sebagai syirik kecil berdasarkan firman Allah swt: “Sesiapa yang ingin menemui Penciptanya maka hendaklah dia melakukan amalan soleh dan tidak melakukan syirik semasa menyembah Tuhannya”. (Surah al-Kahf: 110). Malah sifat riya’ ini juga diketegorikan oleh para ulama’ sebagai syirik kecil.

Kadang kala apabila amal ibadah itu terpesong niatnya maka boleh menyebabkan seseorang itu mensyirikkan Allah swt. Contohnya seseorang yang menyembelih haiwan ternakan selain kerana Allah swt seperti sembelihan di atas tanah-tanah perkuburan. Begitulah juga doa yang diseru kepada roh-roh manusia terutamanya di kalangan para solihin dengan harapan akan diterima oleh Allah swt. Perkara ini semua dikira sebagai pemesongan niat yang membawa kepada mensyirikkan Allah swt.

Syarat ketiga dan terakhir ialah sesuatu amal ibadah itu mestilah selari dengan syariat Islam. Apakah yang dimaksudkan selari dengan syariat Islam? Maksud selari dengan syariat Islam ialah selari dengan nas-nas daripada al-Quran dan juga Sunnah Rasulallah saw. Segala amal ibadah yang dibawa tanpa ada sandaran daripada al-Quran dan Sunnah tidaklah dinamakan sebagai ibadah malah kadang kala ianya disebut sebagai sesuatu yang diada-adakankan dalam urusan agama atau lebih sinonim dengan istilah bid’ah. Walaupun sesuatu amalan itu kelihatan sebagai baik pada pandangan manusia belum tentu ianya baik pada pandangan Islam.

Malah kita perlu sedari bahawa sebaik-baik amal ibadah ialah sesuatu yang lebih hampir kepada kehidupan Rasulallah. Jika berlakunya kekurangan mahupun penambahan maka kita sebenarnya semakin jauh daripada pedoman ibadah yang ditunjukkan oleh Baginda saw. Dalam hal ini Rasulallah saw telah bersabda: “Sesiapa yang membawa sesuatu dalam urusan kami (ibadah) yang tiada kaitan dengannya maka ianya adalah tertolak”. (Hadith Muttafaq ‘Alaih).

Oleh demikian setiap manusia wajib memperhambakan diri kepada Allah swt tanpa sebarang bentuk syirik. Malah ketiga-tiga syarat ini perlu ada dalam amalan ibadah seharian mereka agar ianya diterima oleh Allah swt sebagai amalan soleh di akhirat kelak. Selain itu juga setiap manusia perlu menjaga dirinya daripada melakukan dosa-dosa semasa beribadah kepada Allah swt.

Laman sosial bukan medan bercakaran

Internet menjadi keperluan yang tidak dapat dielakkan oleh setiap manusia. Ia dianggap suatu yang memudahkan serta mempercepatkan urusan kehidupan.

Laman sosial seperti Facebook, Twitter dan MyFace memudahkan proses bermaklumat dan berkomunikasi sesama insan. Di antara kebaikan utama penggunaan lama sosial ialah bagi mempercepatkan penyaluran maklumat mahupun berita semasa.

laman sosial

Sesiapa yang mempunyai akaun laman sosial mampu mengetahui sesuatu berita dengan lebih cepat berbanding penduduk yang tidak mengaktifkan laman sosial mereka.

Dalam Islam penggunaan laman sosial untuk menyebarkan maklumat dan juga nasihat adalah digalakkan.

Rasulullah pernah bersabda (maksudnya), “Sesungguhnya agama itu adalah nasihat”. (Hadis riwayat Muslim).

Kelebihan 10 hari awal Zulhijjah

ibadah korban

Apabila tibanya Zulhijjah akan tergambar dalam pemikiran umat Islam ibadah cukup besar dalam syariat iaitu ibadah haji, rukun Islam terakhir wajib dilaksanakan bagi setiap Muslim yang berkemampuan.

Pada bulan ini juga hati umat Islam semakin terpanggil untuk menunaikan ibadah haji di Baitullah dengan penuh rasa perhambaan kepada-Nya. Sesungguhnya Zulhijjah adalah bulan mulia kerana ia bulan ibadah bagi mereka yang menunaikan haji mahupun tidak.

Jika pada Ramadan, Allah SWT menyediakan sepuluh malam terakhir untuk hamba memperbanyak ibadah qiyam, maka pada sepuluh awal Zulhijjah adalah sepuluh hari (siang) terbaik untuk setiap Muslim memperhambakan diri kepada-Nya.

Qurban, Misi Dakwah & Kemanusiaan di Selatan Sudan

qurban-sudan-selatan

QURBAN DI KAWASAN KRITIKAL ANCAMAN AQIDAH DAN KRISIS KEMANUSIAAN
Oleh Imam Muda Fakhrul

Assalamualaikum Wbt

Alhamdulillah, selepas membuat kunjung hormat dan menerima pandangan dan nasihat dari kedutaan Malaysia di Khortum, Sudan. Hasrat Amal Malaysia ke Mogadishu di tangguh dan berpindah ke Juba, Republic South Sudan (RSS ) kerana keadaan & keperluan bantuan lebih kritical dan perlu tindakan segera lantaran ancaman aqidah yang kritikal.

Hasil dokongan USA, Barat & Israel, selepas pemberontakan Kristian SPLM pimpinan John Garang yang panjang. Memaksa satu referendum di buat yang akhirnya RSS terpaksa di merdekakan pada July 2011. Umat Islam 17%, Kristian 15% dan bakinya animisme masyarakat setempat.

Penjagaan Kesihatan Fizikal Menurut Kacamata Islam

Islam merupakan suatu cara hidup dan agama yang mengawal serta menjaga seluruh aspek kehidupan umatnya.  Isam mengambil berat tentang kepentingan setiap penganutnya sama ada dalam aspek fizikal, mental mahupun spiritual. Keseimbangan dan kecemerlangan dalam ketiga-tiga aspek ini menjadikan seseorang itu muslim yang ideal dan disukai oleh Allah swt.

Antara perkara penting yang kadang-kala dilupai oleh seseorang muslim adalah dalam aspek penjagaan fizikalnya. Perlulah diigati bahawa penampilan fizikal adalah dituntut dalam Islam sepertimana perlunya memelihara kesempurnaan akal dan hati. Antara perkara yang perlu diambil perhatian berkaitan kesihatan fizikal ini ialah tentang aspek kebersihan dan penampilan diri.

Sesungguhnya Islam ialah suatu agama yang mementingkan aspek kebersihan hati dan fizikal umatnya. Malah Islam merupakan agama yang meletakkan aspek kebersihan sebagai antara perkara asas dan terpenting dalam penerimaan sesuatu ibadah. Perkara ini dapat dilihat melalui pembelajaran-pembelajaran ilmu fiqh dan hadith yang acap kali dimulai dengan bab penyucian atau taharah. Malah kebersihan fizikal ini merupakan lambang keimanan bagi seseorang muslim. Perkara ini berdasarkan firman Allah swt: “Sesungguhnya Allah swt menyukai mereka yang selalu bertaubat dan mereka yang selalu bersuci” (Surah al-Baqarah: 222). Dalam sebuah hadith Nabi saw telah bersabda: “Sesungguhnya kebersihan itu sebahagian daripada iman”. (Hadith direkodkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya).

Apabila membincangkan aspek kebersihan fizikal maka kita dapat melihat bahawa Islam amat mengambil berat tentang hal ini. Contohnya Islam mensyariatkan ibadah wudhuk sebelum daripada menunaikan solat sama ada solat wajib mahupun sunat. Hal ini bertepatan dengan firman Allah swt: “Wahai orang-orang yang beriman apabila kamu semua menunaikan solat  maka basuhlah muka kamu, kedua tanganmu hingga ke siku, sapulah kepala kamu dan basuhlah kaki kamu sehingga ke buku lali.” (Surah al-Maidah: 6). Di samping itu Islam juga mensyariatkan beberapa ibadah lain dalam memastikan umatnya berada dalam keadaan bersih seperti bersiwak (berus gigi), mandi hadas, memotong kuku dan bulu, menyucikan kemaluan setelah membuang air, memastikan pakaian dalam keadaan bersih daripada najis, berkhatan dan sebagainya lagi. Kesemua ini diterangkan oleh Islam secara jelas melalui nas-nas al-Quran mahupun hadith-hadith Nabi saw. Malah segala penerangan ini tidak sama sekali diterangkan oleh agama-agama lain. Perkara ini menunjukkan bahawa Islam adalah suatu agama fitrah yang memelihara fitrah asal manusia yang menyukai kesucian dan kebersihan.

Di samping memastikan fizikal seseorang muslim itu berada dalam keadaan yang bersih, Islam juga menggalakkan umatnya untuk menjaga kesihatan fizikal. Dalam sebuah hadith Nabi saw telah bersabda: “Kejarlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara (antaranya) gunakanlah masa sihatmu sebelum datangnya masa sakit.” (Hadith direkodkan oleh Imam al-Baihaqi dalam Sunannya dan dinilai sahih oleh al-Albani). Dalam hadith ini menunjukkan bahawa Islam meletakkan kesihatan umatnya sebagai  antara perkara penting yang perlu dijaga dan dipelihara. Sesungguhnya muslim yang sihat itu mampu melakukan amalan-amalan soleh yang sama sekali tidak mampu dilakukan oleh muslim yang berada dalam keadaan sakit. Malah apabila seseorang muslim itu sakit maka beliau tidak mampu melaksanakan ibadah-ibadah seperti solat, puasa, haji dan sebagainya secara sempurna. Lantaran itu setiap umat Islam perlu memastikan mereka berada dalam keadaan yang sihat dan jika diserang penyakit maka berubatlah scepat mungkin supaya ianya tidak menjadi semakin parah.

Dalam sebuah hadith Nabi saw telah bersabda: “Mukmin yang kuat itu lebih baik dan disukai oleh Allah berbanding mukmin yang lemah dan pada setiap seorangnya terdapat kebaikan.” (Hadith direkodkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya). Hadith ini membawa maksud seseorang muslim yang kuat imannya lebih baik dan dicintai oleh Allah swt berbanding muslim yang lemah imannya. Namun hadith ini juga boleh difahami secara zahirnya bahawa setiap mukmin yang kuat dalam segala perkara sama ada dalam aspek fizikal, akal dan rohani itu lebih disukai Allah swt berbanding seseorang mukmin yang lemah fizikal, akal dan juga rohaninya. Oleh demikian seseorang muslim itu perlulah memastikan bahawa tubuh badannya itu kuat dan sihat dan pada masa yang sama tidak menafikan keperluan kekuatan akal dan rohani dalam kehidupan.

Dalam sebuah hadith Nabi saw telah bersabda: “Sesungguhnya bagi jasad kamu itu keperluannya.” (Hadith direkodkan oleh Imam al-Bukhari dalam Sahinya).  Hadith ini menerangkan kepada kita bahawa Nabi saw menyuruh umatnya supaya memberikan hak-hak yang sepatutnya kepada tubuh badan. Hal ini termasuklah dari aspek pemakanan dan juga rehat yang mencukupi. Namun perkara ini kadang kala dipandang remeh oleh umat Islam masa kini. Jika dilihat kepada aspek pemakanan maka boleh dibuat kesimpulan bahawa kita dilimpahkan rezeki oleh Allah swt dengan pemberian nikmat makanan yang cukup lazat dan melimpah ruah. Namun pada masa yang sama apabila tabiat pemakanan ini tidak dijaga maka ianya boleh mengundang pelbagai jenis penyakit.

Di samping itu bagi memastikan kesihatan badan terjaga maka seseorang muslim itu perlulah memastikan stamina dan tubuh badannya berada dalam keadaan yang baik. Stamina yang tinggi akan melahirkan kekuatan pada tubuh badan manusia. Firman Allah swt: “Dan bersedialah kamu semua dengan apa yang kamu mampu dari segi kekuatan” (Surah al-Anfal: 60). Dalam ayat ini Allah swt memerintahkan umat Islam supaya mengumpul kekuatan dan antara kekuatan utama ialah kekuatan fizikal yang boleh dimanfaatkan untuk agama.

Di samping menjaga pemakanan dan bersukan umat Islam juga diwajibkan untuk meninggalkan segala bentuk amalan buruk yang boleh memberi kemudharat kepada tubuh badan. Sesungguhnya setiap perkara yang membawa kepada kemudharatan hukumnya adalah haram di dalam Islam. Firman Allah swt: “Dan janganlah kamu semua mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan dan berlaku baiklah sesungguhnya Allah menyukai mereka yang membuat kebaikan.” (Surah al-Baqarah: 195). Dalam ayat ini Allah melarang hamba-hamba-Nya daripada menjerumuskan diri ke lembah kebinasaan. Hal ini termasuklah melakukan sesuatu perkara yang boleh menghasilkan kemudharatan kepada tubuh badan seperti berzina, minum arak, makan daging khinzir, menagih dadah dan sebagainya lagi.

Antara perkara yang boleh memudharatkan tubuh badan manusia ialah merokok. Sepertimana yang kita ketahui bahawa merokok telah difatwakan haram oleh majlis fatwa kebangsaan dan juga majlis fatwa di setiap negeri. Pengharaman rokok ini disebabkan ia memberi kemudharatan kepada penghisapnya di samping membawa kepada pembaziran yang sia-sia. Malah kajian perubatan telah menunjukkan bahawa asap rokok yang disedut dan dilepaskan boleh menyebabkan pelbagai penyakit dan merupakan penyebab utama kepada penyakit kanser. Justeru sewajarnya setiap umat Islam sedar akan bahayanya merokok malah seseorang yang merokok itu telah dianggap berdosa di hadapan Allah swt kerana mencampakkan dirinya dan masyarakat sekitarnya kepada kemudharatan.

Kesimpulannya Islam menuntut umatnya untuk menjaga kesihatan diri sama ada dalam aspek kebersihan mahupun penjagaan tubuh badan daripada serangan penyakit. Di samping itu umat Islam diwajibkan untuk meninggalkan segala perkara yang membawa kepada kemudharatan tubuh badan. Sesungguhnya tubuh badan yang sihat menggambarkan kehidupan seorang muslim yang ideal dan pada masa yang sama disayangi oleh Allah swt.

Kelebihan Sepuluh Terakhir Ramadhan

Antara rahmat Allah swt ialah dengan mengurniakan kepada para hamba-Nya yang beriman suatu bulan yang teramat mulia iaitu bulan Ramadhan. Bulan ini bukanlah sekadar untuk manusia menahan lapar dan dahaga tetapi disediakan padanya malam-malam yang mulia untuk manusia tunduk memperhambakan diri kepada Allah swt dengan melakukan Qiyam Ramadhan. Sabda Nabi saw: “Sesiapa yang mendirikan (solat malam) pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan maka telah diampunkan baginya dosa-dosa yang lampau.” (Hadith Muttafaqun ‘Alaih). Malah apabila kita berada di bulan Ramadhan Allah swt telah menyediakan kepada kita malam-malam kemuncak ibadah yang disebut sebagai al-‘Asyar al-Awahir iaitu sepuluh malam terakhir pada bulan Ramadhan.

Antara teladan terbaik yang ditunjukkan oleh Rasulallah saw kepada umatnya ialah dengan menjadikan sepuluh malam terakhir dalam bulan Ramadhan sebagai kemuncak ibadah berbanding malam-malam yang lain. Nabi saw akan menghidupkan malam-malam sepuluh terakhir secara keseluruhannya dengan ibadah iktikaf, solat dan berzikir kepada Allah swt. Saidatina ‘Aisyah ra berkata:

“Sesungguhnya Rasulallah saw apabila tibanya sepuluh Ramadhan terakhir Baginda akan menghidupkan malam-malamnya, membangunkan ahli keluarganya, bersungguh-sungguh dan mengetatkan ikatan kainnya.” (Hadith direkodkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya).

Maksud mengetatkan ikatan kain di sini pada pandangan ulama’ ialah meninggalkan tempat tidur dengan tidak bersama-sama dengan isteri-isteri Baginda. Manakala pandangan yang lain menyatakan bahawa ianya bermaksud Nabi saw bersungguh-sungguh untuk beribadah dan beriktikaf di masjid apabila tibanya sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.

Daripada hadith ini juga jelas menceritakan kepada kita tentang kelebihan sepuluh malam terakhir pada bulan Ramadhan. Nabi saw bukan sahaja menghidupkan malam-malamnya secara berseorangan malah Nabi saw mengajak ahli keluarga Baginda untuk tidak terlepas dalam mengecapi kemanisan ibadah pada malam-malam tersebut.

Sesungguhnya sepuluh malam terakhir pada bulan Ramadhan adalah malam-malam yang paling mulia berbanding malam-malam yang lain. Manakala sepuluh hari terawal pada bulan Zulhijjah adalah sepuluh waktu siang yang termulia bagi umat Islam. Apakah sebab utama yang menjadikan sepuluh malam terakhir pada bulan Ramadhan dianggap sebagai malam-malam yang mulia berbanding 20 malam yang terawal? Dalam hal ini Dr. Yusuf al-Qardhawi menerangkan bahawa sepuluh malam terakhir tersebut dianggap mula di atas dua sebab:

1)      Nabi saw akan sentiasa mengharapkan kebaikan pada setiap penghujung sesuatu perkara mahupun urusan.

Dalam hal ini Nabi saw telah bersabda: “Ya Allah jadikanlah sebaik-baik umurku pada pengakhirannya, sebaik-baik amalanku pada penghujungnya dan sebaik-baik hari apabila aku bertemu dengan-Mu”. (Direkodkan oleh al-Haithami dalamMajma’ al-Zawaid).

Pengajaran yang didapati daripada hadith ini ialah sesuatu amalan yang kita lakukan perlulah diakhiri dengan kesempurnaan. Begitulah juga dengan ibadah-ibadah yang dilakukan pada malam-malam Ramadhan terutama apabila telah memasuki sepuluh malam yang terakhir. Adalah sedikit mendukacitakan apabila seseorang hamba memulakan ibadah-ibadah hanya pada malam-malam awal dan pertengahan Ramadhan, tetapi meninggalkan amal ibadah kemuncak pada malam sepuluh terakhir. Perlulah diketahui bahawa inilah kemuncak ibadah pada waktu malam dalam sepanjang tahun yang Allah telah sediakan kepada kita untuk merasai kelazatan beribadah kepada-Nya.

 

2)      Terdapat padanya malam Lailatul Qadr.

Dalam Surah al-Qadr Allah swt telah menceritakan kelebihan malam Lailatul Qadr dengan firman-Nya:

“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam Lailatul Qadr. Adakah kamu mengetahui apakah malam Laitul Qadr? Malam Lailatul Qadr itu lebih baik berbanding seribu bulan. Turunnya malaikat dan juga Jibril padanya dengan izin Tuhan mereka dengan membawa segala urusan. Sejahteralah padanya (malam Lailatul Qadr) sehingga terbitnya fajar.” (Surah al-Qadr 1-5).

 

Dalam sebuah hadith Nabi saw telah bersabda: “Sesiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadr dengan penuh keimanan dan pengharapan maka diampunkan segala dosanya yang lampau.” (Direkodkan oleh al-Bukhari dalam Sahihnya).

 

Bilakah malam Lailatul Qadr?

Para ulama’ termasuklah para Salaf al-Soleh berbeza pendapat dalam meletakkan malam-malam tertentu bagi Lailatul Qadr. Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalaniy menjelaskan di dalam karyanya Fath al-Bari bahawa terdapat 39 pandangan dalam memperkatakan tentang penetapan malam Lailatul Qadr. Sebahagian kecil daripada para ulama’ menyatakan bahawa malam Lailatul Qadr boleh berlaku pada mana-mana malam dalam bulan Ramadhan. Namun para jumhur ulama’ daripada mazhab Maliki, Syafi’i dan Hanbali berpendapat bahawa malam Lailatul Qadr berlaku pada salah satu malam dalam sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan. Hal ini berdasarkan hadith Nabi saw : “Carilah ia (malam Lailatul Qadr) pada sepuluh terakhir Ramadhan.” (Hadith direkodkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya).

Imam al-Nawawi telah berkata: “Sesungguhnya malam Lailatul Qadar itu terdapat pada mana-mana malam pada sepuluh terakhir yang tidak jelas waktunya bagi kita. Walaupun begitu ianya berada hanya pada satu malam tertentu sahaja yang telah ditetapkan sehinggalah ke hari Kiamat. Namun malam-malam ganjil adalah yang paling diutamakan dan yang paling hampir dalam malam-malam ganjil itu pada pandangan Imam al-Syafi’i ialah pada malam ke-21”. (Dinukilkan dalam kitab al-Majmu’).

Sebahagian besar ulama’ berpendapat bahawa malam Lailatul Qadr berlaku pada malam    ke-27. Pandangan ini dinyatakan oleh Ibn Abbas dan sebahagian besar para sahabat. Hal ini bersandarkan kepada hadith yang diriwayatkan oleh Mu’awiyah bin Abi Sufyan bahawa Nabi saw telah bersabda tentang malam Lailatul Qadr: “Ianya pada malam ke-27 (Ramadhan)”. (Hadith direkodkan oleh Imam Abu Daud).

Namun terdapat hadith-hadith lain juga menerangkan bahawa malam Lailatul Qadr berlaku pada malam-malam ganjil iaitu malam 23, 25 dan 29.

Kesimpulannya malam Lailatul Qadr tidaklah diketahui bilakah waktunya namun kita disuruh oleh Nabi saw untuk mencarinya dengan melakukan ibadah pada sepuluh malam yang terakhir pada bulan Ramadhan. Hal ini bertepatan dengan sunnah Nabi saw yang memperbanyakkan amal ibadat pada sepuluh malam terakhir tanpa membiarkan malam-malamnya sunyi daripada mendekati Allah swt.

Antara hikmah Allah swt tidak menyatakan waktu sebenar malam tersebut ialah untuk menguji kesabaran hamba-hambanya dalam melakukan ibadah terutamanya pada sepuluh malam terakhir Ramadhan yang kadangkala sudah dilupai oleh umat Islam yang sudah sibuk memikirkan ketibaan Hari Raya Aidilfitri. Maka kita perlulah bersabar dan mempertingkatkan lagi amal ibadah pada sepuluh malam terakhir tersebut untuk memastikan kita tergolong bersama hamba-hamba-Nya yang berjaya menghidupkan malam-malam Ramadhan dan seterusnya merasai kemanisan iman kepada-Nya.

Pendidikan Kanak-kanak pada Bulan Ramadhan

Islam mengambil berat tentang pendidikan umatnya tanpa mengira kedudukan dan tahap umur. Pendidikan ini bermula sejak proses kejadian manusia dalam kandungan sehinggalah mereka mencapai usia tua. Begitu juga halnya dalam memperkatakan tentang pendidikan kanak-kanak. Dalam al-Quran Allah swt telah berfirman:

“Wahai orang-orang yang beriman peliharalah diri-diri kamu dan juga ahli keluarga kamu daripada azab api neraka.” (Surah al-Tahrim: 6).

Ayat ini menjelaskan bahawa tuntutan ketua keluarga adalah untuk memastikan dirinya dan ahli keluarga iaitu anak-anak dan isteri agar terselamat daripada azab api neraka. Untuk menyelamatkan diri dan ahli keluarga daripada seksaan api neraka ini maka proses pendidikan yang sempurna perlu diterapkan dalam kehidupan seharian mereka.

Dengan kehadiran bulan Ramadhan ini, ibubapa perlulah mengambil kesempatan untuk memberikan didikan yang sempurna dalam kehidupan harian anak-anak mereka. Oleh demikian beberapa perkara utama perlu ditekankan dalam usaha mendidik mereka supaya perkembangan positif dapat dilihat pada akhlak dan peribadi.

Antara penekanan yang perlu diberi perhatian dalam mendidik anak-anak pada bulan Ramadhan ini ialah:

1) Menerapkan rasa cinta dalam jiwa anak-anak untuk melakukan amal ibadah.

Antara peluang yang perlu digunakan oleh ibubapa dalam mendidik anak-anak dalam bulan ramadhan ini ialah dengan menyemai rasa ‘suka’ dan cinta untuk melakukan ibadah dalam. Ibubapa perlulah memberi galakan kepada anak-anak mereka untuk melaksanakan ibadah puasa dengan menilai tahap umur dan kemampuan. Bagi kanak-kanak yang masih kecil contohnya yang masih belum masuk ke alam persekolahan mungkin sudah cukup dengan melatih mereka untuk berpuasa separuh hari iaitu sehingga waktu tengahari. Bagi anak-anak yang sudah memasuki alam persekolahan maka latihlah mereka untuk berpuasa secara penuh. Tidak menjadi kesalahan untuk ibubapa menawarkan ganjaran untuk anak-anak terutama bagi mereka yang mampu berpuasa penuh sehingga sebulan.

Di samping melatih anak-anak agar terbiasa dengan ibadah puasa, ibu bapa juga perlu menggunakan kesempatan ini untuk melatih mereka supaya cintakan ibadah solat malam seperti solat sunat Tarawikh, Qiyam Ramadhan dan juga iktikaf pada sepuluh malam terakhir. Gunakanlah kesempatan ini untuk membawa anak-anak dan isteri ke masjid untuk menunaikan solat Tarawikh secara berjemaah dan juga beriktikaf. Perkara ini ditunjukkan oleh Rasulallah saw melalui hadith yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah ra dengan kata beliau: “Apabila masuknya sepuluh hari terakhir maka Nabi saw akan menghidupkan malam, menggerakkan ahli keluarganya dan bersungguh-sungguh dalam ibadah.” (Hadith direkodkan oleh Imam Muslim).

Di samping itu ibubapa juga perlu menekankan aspek kecintaan terhadap al-Quran dengan memberi galakan supay aanak-anak mereka dilatih dengan membaca atau menhafal surah-surah di dalam al-Quran. Amatlah rugi jika didikan al-Quran ini diabaikan sepanjang bulan Ramadhan yamg mulia ini.

Antara pendekatan lain yang boleh diterapkan dalam jiwa anak-anak supaya gemar melakukan ibadah ialah dengan melatih mereka supaya menghafal dan mengamalkan zikir-zikir tertentu yang diajar oleh nabi saw. Lazimkanlah mereka dengan zikir-zikir terutamanya zikir selepas daripada menunaikan ibadah solat.

2) Menghidupkan perasaan cintakan masjid.

Bulan Ramadhan adalah bulan ibadah. Gunakanlah kesempatan dalam bulan yang mulia ini untuk menanamkan perasaan cintakan masjid di kalangan anak-anak kita. Dianjurkan untuk kita membawa ahli keluarga untuk turut sama solat secara berjemaah di masjid terutama pada solat-solat fardhu. Jika sebelum ini anak-anak kita jarang untuk menunaikan solat secara berjemaah pada waktu Subuh, maka gunakanlah peluang ini untuk mendidik mereka mengenal rumah Allah swt dengan membawa mereka bersama-sama ke masjid setelah selesai bersahur.

Pada bulan Ramadhan al-Mubarak ini sesetengah masjid terutamanya di ibu kota menganjurkan majlis berbuka puasa secara beramai-ramai. Ini juga merupakan salah satu peluang untuk mendidik kanak-kanak supaya lebih mesra dengan rumah Allah swt. Malah suasana berbuka puasa di masjid lebih meriah dan lebih keberkatannya apabila turut sama dihadiri oleh umat Islam yang lain tanpa mengenal pangkat dan usia di samping menunaikan solat Maghrib secara berjemaah.

Antara cara lain ialah dengan membawa kanak-kanak untuk turut sama menunaikan solat sunat Tarawikh di masjid bersama orang-orang dewasa. Dengan melazimi solat sunat Tarawikh di masjid maka ianya dapat mendidik jiwa kanak-kanak untuk lebih mencintai masjid.

3) Melatih kanak-kanak untuk melakukan amalan kebajikan.

Sebagai individu yang bertanggungjawab dalam mendidik anak-anak maka nilai-nilai murni perlulah dibajai dalam jiwa-jiwa mereka. Gunakanlah kesempatan ini untuk mengasuh hati anak-anak kita untuk cintakan amal kebaikan.

Mendidik anak-anak supaya menderma pada bulan Ramadhan adalah salah satu cara untuk membentuk akhlak mulia dalam jiwa mereka. Latihlah mereka untuk menderma walaupun dalam jumlah yang sedikit. Antara cara lain ialah dengan kita memberikan sedikit wang atau apa sahaja bentuk sumbangan dan menasihati mereka supaya memberikannya kepada fakir miskin. Dengan kita mengasuk kanak-kanak untuk berbuat demikian maka secara tidak langsung kita telah menyemai rasa belas kasihan dan simpati dalam hati mereka. Amalan suka menderma atau bersedekah ini merupakan gaya hidup nabi saw.

4) Mendisiplinkan kanak-kanak untuk menguruskan waktu.

Bulan Ramadhan sebenarnya adalah bulan yang paling sesuai bagi para ibubapa mendidik anak-anak mereka supaya lebih berdisiplin dalam kehidupan seharian mereka. Perkara ini mampu dilakukan dengan mendisiplinkan anak-anak pada awal pagi lagi untuk bersahur sebelum menunaikan solat fardhu Subuh.

Di samping itu juga tetapkan masa yang tertentu pada setiap hari dalam bulan Ramadhan untuk mereka membaca al-Quran. Contohnya dengan ibubapa mewajibkan anak-anak mereka untuk membaca al-Quran sebanyak satu muka surat selepas daripada solat Subuh. Perkara ini dapat melatih kanak-kanak untuk lebih cergas dan cerdas pada waktu pagi untuk menghadiri sesi persekolahan pagi.

 

5) Menambahkan pengetahuan agama.

Sesungguhnya proses didikan anak-anak tidak akan sempurna kecuali jiwa dan akal mereka disemai dengan pengetahuan agama. Gunakanlah kesempatan dalam bulan Ramadhan ini untuk menyalurkan ilmu-ilmu agama ke dalam hati-hati mereka. Pastikan anak-anak kita mengetahui perkara-perkara asas agama terutamanya yang berkaitan dengan ibadah puasa. Biarlah mereka merasai kemanisan dan nikmatnya berpuasa. Mereka perlu dididik supaya mereka tahu dan faham bahawa ibadah puasa ini dilakukan kerana mengharapkan redha Allah swt dan bukannya sekadar menahan lapar dan dahaga sahaja.

Kesimpulannya gunakanlah kehadiran bulan Ramadhan al-Mubarak ini sebagai medan untuk mendidik dan melatih anak-anak kita. Diharapkan dengan usaha-usaha yang telah kita lakukan ini mampu menjadikan mereka masyarakat yang mulia akhlak dan budi pekerti suatu ketika nanti. Sesungguhnya keperibadian dan sahsiah yang mulia adalah hasil didikan yang berperingkat dan berpanjangan.