26 thoughts on “SOLAT TETAPI MASIH BUAT MAKSIAT”

  • Assalammualaikum Imam muda.. hehehe saya nak share boleh? please.. please.. please… hehehe

  • saya selalu solat tergesa-gesa walaupun lepas solat takde program. nk kena ubah ni. thanks imam!

  • Nadirah M Shokri

    anelka ngan van persie islam kan..?

  • Nur Hani M

    terima kasih perkongsian ilmu, teguran yang membina.. Kita manusia kadang lalai dan memandang ringan sesetengah perkara.. syukran atas ingatan..

  • madshark

    sebagai tambahan, bincangkan juga isi-isi yang terkandung dalam kitab Ihya-U’lumuddin karangan Imam Al-Ghazali mengenai bab rahsia solat dan juga kitab Minyatul Musolli karangan Syeikh Daud Al-Fattani kerana di dalamnya ada terkandung penawar2 utk kita lebih fokus di dalam solat dan juga kita dapat memahami lebih mendalam hakikat solat, roh solat dan jiwa solat itu sendiri..insya Allah..

  • kami yang masih pelajar pun susah juga.
    Jadual kuliah padat.pukul 8pagi-2 petang.
    kat mesir pukul 2.30 dah nak masuk asar kalau musim sejuk.
    surau pukul 1 dah ditutup!kalau terbatal wudhu’ lagi susah dibuatnya.berlari-lari balik ke rumah yang jaraknya mengambil masa hampir 20 minit.kalau lelaki mungkin lebih senang.boleh ambil wudhu’ di mana-mana paip.kadang-kala terpaksa masuk kuliah lambat sebab solat dulu.
    Seorang lecturer perempuan saya,seorang arab mesir menyedari kami sering lambat masuk ke kelas beliau,lalu ‘menghalau’ semua ikhwah untuk solat di surau dalam kadar yg segera dan akhawat solat berjemaah berimamkan beliau di dalam bilik kuliah.subhanallah!bukankah islam itu mudah? :)

  • hidayah

    izinkan saya share artikel ni,,

  • najihan

    Alhamdulillah.. perkongsian yg baik… ^^ mohon dikongsikan ya Ustaz!

  • huda_IPGKTI

    Assalamualaikum wbt…mohon dikongsikan. Syukran jazilan.

  • Saya mempunyai persoalan mengenai semua rukun solat…

    Ada berapa semuanya..

    Kerana saya pernah mendengar bahawa rukunya berubah-ubah dari satu mazhab ke mazhab yang berbeza..

    Yakni di waktu zaman nabi dahulu..baginda pernah mengatakan nasihat yang berbeza-beza terhadap sahabat sekadar kemampuan mereka..

    Jadi mungkinkah benar ada perbezaan tersebut @ sekadar khabar angin semata2?

  • dgmh

    slm imam.
    time kasih krn berkongsi ttg ni..
    inshaAllah semoga Allah menjdkan artikel ni, artikel yg bermanfaat bg org2 yg membaca.. ameen..

    may Allah bless u.. slm..

  • Adakah solat kita diterima kalau kita solat tapi tak tahu maksudnya……..

  • Nur hidayah Bt Sariban

    Petikan ayat Quran surah Al-baqarah : 143 tu sila rujuk balik tafsir Quran.
    2:143 tu merujuk pada pemindahan kiblat. 2:45 baru berkenaan dgn sabar dan solat. sila berhati-hati dalam penyampaian.

  • Nur hidayah Bt Sariban

    Oh sepatutnya (2:153)

    • Admin

      Telah dibetulkan, terima kasih atas teguran pihak puan!

  • Assalamu’alaikum Ustaz,
    Alhamdulillah sangat bagus ni buat bahan ana ustaz.

    Terima kasih ya atas ilmunya! :)

  • Sharmila Afira

    Terima kasih banyak-banyak!

    • Imam Muda Asyraf

      Sama-sama :)

  • faiz fairuz

    Solat yg terbaik adalah solat berjemaah di masjid….moga kita tergolong insan terpilih

  • fuh.. perkongsian yang cukup menarik.. kena berubah dan terus mencari ilmu untuk dptkan solat yang sempurna di sisi Allah…

  • lin roslan

    Apabila solat kerana sayangkan Allah…maka solat itu menjadi ringan dan rasa seronok…

  • hizwan

    terima kasih banyak banyak

  • cahaya

    Sy solat xtingal,tp xkusyuk
    Hati sy sdh slalu wat mksiat slalu doa tok akhri dosa sy tp mcmane,memg allah menerima taubat tp acp kali buat dosa,.solat sy puasa sy mgkn xsmpurna maka xmampu mjdi benteng diri sy..tlg nsihatkan sy

  • faizah

    assalam.moho izin share info ini.tq

  • diha

    Mohon share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>